Ypperlig ambush og magelige sponsorer

Ypperlig, det er da et ord, er det ikke?! IEG-chef Lisa Ukman har i hvert fald nogle fantastiske eksempler på VM-i-fodbold-ambush (og FIFA’s modangreb) på sin blog.

Se fx den her:

Det sydafrikanske lavpris-flyselskab Kulula smyger sig uden om at bruge forbudte ord i deres markedsføring, men lige lidt hjalp det. Denne reklame nåede nærmest ikke at ramme aviserne, førFIFA truede med sagsanlæg og selskabet trak annoncen. Men først da de havde hvislet på Twitter:

“Oh dear, letter from FIFA’s lawyers says we broke their trademark of the use of ‘South Africa’ and think our non-WC ad was about soccer…Even the use of our national flag was an issue. It’s absolutely outrageous. We’ve signed over our country, its symbols and our economy to one [FIFA President] Sepp Blatter. Nasty.”

Så annoncen lever heldigvis videre på nettet. Der er nok ingen tvivl om, at Kulula gjorde klogt i at trække annoncen, for FIFA mener business. Op mod VM-turneringen har deres jurister udsendt over 3.000 klager! Læs mere om FIFA’s adfærd i Lesa Ukmans blogindlæg. Her kan du også læse om Pepsis kreative ambush på Coca-Colas officielle VM-sponsorat.

Som jeg tidligere har sagt: Hvorfor sponsere, når du kan ambushe? Det er Pepsi et godt eksempel på, og deres kampagne bør provokere  Coca-Cola til at vise, hvorfor de er sponsor.

Det samme gælder herhjemme i lille Danmark, hvor ethvert detail-brand med respekt for sig selv, har en eller anden VM-konkurrence eller noget andet, der læner sig op af årets store fodboldbegivenhed. Men hvor er Arla og DONG Energy, landsholdets hovedsponsorer? De hviler på laurbærrene og misser en gylden mulighed for at kapitalisere på sponsoratet.

Tre ting undrer:

1. Hvorfor er det vigtigere for Arla at brande Lærkevang-mælk og knalde adskillige millioner af på at vise en dreng og en ko på en gade i New York, frem for at minde danskerne om, hvem der er med til at sende fodbolddrengene til Sydafrika. Er der en branding-afdeling og en sponsor-afdeling, der ikke taler sammen?

2. Hvorfor er dongenergy.dk strippet for fodboldindhold, mens man på forsiden af dongenergy.com opfordres til at “play the World Cup game”. Hvis det danske marked er uinteressant for DONG, burde de måske have valgt et andet sponsorat.

3. Hvorfor er DONG og Arla ikke på Google? En søgning på “vm i fodbold” og “landholdet fodbold” viser ingen spor af hovedsponsorerne. Hvorfor ikke lave et fælles dedikeret mikrosite, som kan fange noget traffik, eller som plan B købe lidt annonceplads, så forbrugerne husker at elske Arla og DONG Energy for deres bidrag til nationalsporten?

Ingen tvivl om, at de to koncerner har en plan i skuffen, som de sikkert ruller ud på et tidspunkt (eller har rullet ud), men VM-oplevelsen er altså i fuld gang, så det er en forkert strategi at fyre alt krudtet af under selve begivenheden.

Skriv et svar