Vil du sælge mit sponsorat?

Dansk Håndbold Forbund (DHF) gik til SponsorPeople i februar og sagde “Vil I sælge vores hovedsponsorat af herrelandsholdet?”. Det ville SponsorPeople selvfølgelig gerne, hvis de fik deres sædvanlige 15 % i provision.

I dag kl. 13.30 præsenterer DHF efter sigende en ny hovedsponsor, som de har landet UDEN ovennævnte bureaus hjælp.

Det giver jo noget at tænke over – ikke mindst hos Sponsorpeople, som sikkert har lagt en masse kræfter og know-how i arbejdet uden at tjene andet end et startgebyr.

Kan man sælge andres sponsorater?
Jaahh, det kan man godt, men det er ikke nemt, og resultatet bliver ofte middelmådigt. Jeg skrev sidste år om sælgerens DNA, hvor fire egenskaber blev fremhævet som centrale:

  1. vedholdenhed
  2. passion
  3. kompetence
  4. held

Hvis jeg skulle opdatere listen, så den sparker til de eksterne sælgeres akilleshæl, så vil jeg tilføje “indsigt” og “beslutningskraft”. For det er to grunde til, at det er møgsvært at sælge et komplekst sponsorat som et DHF-hovedsponsorat.

Eksempel: Ifølge Jyllands-Postens oplysninger agter den nye DHF-sponsor at bruge adskillige spillere i reklamespots, så spillerne har været meget involveret i forhandlingerne. Her kan et eksternt bureau jo slet ikke være med, og sponsor vil også for alt i verden styre uden om sådanne forstyrrende/fordyrende personer.

Kompleksitet må være et nøgleord. Jo mere komplekst (og dyrt) et sponsorat er, jo mindre er der plads til eksterne sælgere. Det viser historien, men det er også logisk, synes jeg.

Men hvad siger I? Hvorfor er det så svært at sælge sponsorater, og hvornår er der behov for eksterne sælgere?

Skriv et svar