Swedbank starter ny trend

Det er dejligt at blive positivt overrasket. Hvem skulle have troet, at en bank skulle være de første i verden til at give for 50 mio. kr. naming rights til en velgørende forening.

Svenske Swedbank besluttede tidligere på året at give deres navnesponsorat af Sveriges nationalarena videre til anti-mobbe foreningen Friends.

Logikken er god fra bankens side: Vi har slået Swedbanks navn fast; nu er det tid til at vise, hvem vi er, og hvad vi mener. Det var lidt samme tankegang, jeg argumenterede for, da Jyske Bank valgte det trivielle og topkommercielle navn Jyske Bank Boxen til multiarenaen i Herning.

Men det er jo svært at forestille sig andet, end at selvfølgelig skal vores navn indgå i et navnesponsorat. Nu har nogle modige svenskere vist, at der er en anden vej. En vej, hvor man viser overskud og prøver at gøre verden til et bedre sted – med goodwill til følge. Jeg er overbevist om, at dette er en ny trend, som vi snart kommer til at se i Danmark.

Hvorfor har jeg ikke set det her komme?! Jeg har tidligere skrevet om, at navnerettigheder er i vækst og også skrevet om CSR’s popularitet. Læg nu to og to sammen, mand!

Interview med Swedbank og Friends:

Comments 1

  1. Et rigtig god indlæg og et rigtig godt projekt. Jeg er helt på linje med dig i forhold til branding-effekten, når man vælger navnet både med hjertet og hjernen.

    Der er en slagside til denne diskussion, som jeg synes, man skal være opmærksom på. Jeg hørte, at flere supermarkedkæder har lavet deres egen udgave af “julemærkehjem”, hvilket jo i sig selv er positivt. Problemet er, at det oprindelige julemærkehjem får deres navn og erfaring udvisket, og folk kan have svært ved at finde rundt i, hvad de støtter. Supermarkedkæderne kunne med fordel have fundet et andet projekt, der ikke lå så tæt op ad en meget velkendt organisation.

Skriv et svar