Derfor vil sport altid være det største sponsormarked

Loungen på Viborg Stadion

Der er minimum tre grunde til at sporten altid vil have den største markedsandel ift. kulturen, sociale og offentlige sponsorater, og hvad der ellers er derude af sponsorattyper.

  1. Sporten er tv-dækket (nej, ikke vandpolo og dart, men nok til at skævvride markedet)
  2. Sporten sætter nogle følelser i gang i os, som ikke mange kan matche. Måske Justin Bieber og andre dele af populærkulturen, men ellers er det svært at matche begejstringen, skuffelsen og vreden, som sporten kan få op i folk.
  3. Sporten er topkommerciel ift. til sine konkurrenter og har altid plads til et logo og en event-pige mere. Igen skal man kigge mod populærkulturen for at finde lignende tilstande, fx American Idol, hvor man talte 577 tilfælde af product placement i 2011-sæsonen.

Det er det sidste punkt, jeg gerne vil uddybe lidt. Jeg faldt over en artikel med følgende overskrift: Serieklub tjener 1,3 mio. kr. på nyt sponsorkoncept (kilde: JBU’s fodboldmagasin, Jysk Fodbold, dec 2006). Og så tænker man: Hvordan kan en serie 4-klub gå fra 15.000 kr. til 1,3 mio. kr. i årlige sponsorindtægter?

Det kan man kun ved at gennemkommercialisere forretningen. Som deres sponsorchef siger: “Jeg vil være ærlig og sige, at vi praktisk talt ikke gør noget som helst, uden at også vi tjener penge.” Med ham som primus motor har klubben nu 35 hovedsponsorer (!) samt en masse mindre sponsorer og eventsponsorer. Og klubben er nu også et event- og cateringfirma, og sælger medlemslister til direct marketing (læs mere i artiklen).

Med et imponerende købmandskab skraber klubben flere penge ind, end den kan bruge. Og i nærområdet er skolen, teatret og museet sikkert voldsomt misundelige på den lille klub, men de vil aldrig kunne kopiere strategien. En offentlig eller kulturel institution vil aldrig kunne sælge ud på samme måde, for der er andre regler – skrevne og uskrevne. Man kan sammenligne det med tv, hvor TV2 sælger mange flere reklamer en DR. DR er bundet på hænder og fødder, TV2 er fri.

Relaterede indlæg:
Supersælgerne spolerer sponsormarkedet
Sponsorsælgerens DNA – og gode råd om rådgivning

Comments 1

Skriv et svar