Sponsering vækster stadig

Det er utroligt svært at sætte tal på sponsormarkedet, men jeg har alligevel respekt for dem, der tør stille sig frem med analyser og forudsigelser. Det gør amerikanske IEG. Her er deres bud på, hvad der investeres globalt på sponsorater:

sponsormarkedet-globalt

 

Sponsering forventes altså at vækste globalt med 4% til en samlet omsætning på US$57 mia.

Det er klart, at hvis man fik fem minutter alene med IEG’s analysechef, så kunne man flænse de tal fuldstændigt fra hinanden. Hvordan kan IEG fx på nogen måde vide, at der vil blive brugt US$859 mio. på Fairs & Festival i 2015? Det kan de ikke; de gætter. Men det er et kvalificeret gæt – og det er det bedste man kan få i det her tilfælde.

Men man kan måle på flere måder. Da jeg var i Promovator for syv år siden opgjorde vi det danske sponsormarked til kr. 3 mia om året, og i Norge anslår de et marked på over kr. 4 mia. Hvis det står til troende og kan sammenlignes med IEG’s tal, så står Danmark og Norge for 2% af den globale omsætning på sponsorater. Den køber jeg ikke, og jeg tror forklaringen ligger i, at vi i Danmark/Norge inkluderer de penge, som virksomhederne bruger på at aktivere deres sponsorater (annoncering, hospitality etc.).

Anyway, det er rart at vide, at vi er i en branche der vækster, men derudover kan vi vel ikke bruge et tal på US$57 mia. eller kr. 3 mia. til særlig meget? Det afgørende er, hvad der står på din egen bundlinje.