Spild ikke tiden på dårlig effektmåling

Min yndlingskonsulent Kim Skildum-Reid har lavet en video om effektmåling, som jeg gerne vil dele med jer. Så her er 10 minutters tour de force om, hvordan du (ikke) skal effektmåle.

Suveræn video, som træder godt og grundigt på sponserings ømmeste tå: Hvordan dælen måler vi på skidtet?! Vi bliver selvfølgelig ikke voldsomt meget klogere på 10 minutter, men jeg håber videoen kan være med til at starte en debat i marketingafdelingerne.

Lad os få debatten
For hvorfor er det, at vi bruger så meget krudt på at måle eksponeringen? Det gør vi jo ikke, når vi kører et tv-spot eller en print-annonce. Der tages eksponeringen for givet, og man ved nærmest på forhånd, hvor mange der kommer til at se den – takket være TRP-tal og lignende størrelser. Men sponsering er så uhåndterbar, at vi griber efter nogle konkrete tal at hænge det op på.

Det kan være fornuftigt nok at måle lidt på eksponering, publikumstal o.l., men det må ikke stå alene. Det skal kun være en lille del af den multi-faceted approach, som Skildum-Reid argumenterer for.

Skildum-Reids påstand om, at man aldrig vil kunne gøre sponsoraters effekt nøjagtigt op i kroner og ører, vil nok være svær at sluge for nogle, men man er simpelthen nødt til at tage de subjektive prosa-agtige vurderinger med for at få det fulde billede af effekten.

Men er det så anderledes end i andre branding-discipliner? Hvordan vil du fx måle den kortsigtede og langsigtede effekt af DSB’s Harry, som huserer både på og udenfor tv-skærmen. Sæt lige en værdi på den dukke…

Læs mere om effektmåling i Luk Logoland.

Skriv et svar