Say my name, say my name

jyske bank boxen
Klik for større billede

Lad mig følge op på indlægget om navnesponsorater med nyeste skud på stammen. Den nye multiarena i Herning skal ikke hedde en multiarena, men en box. Og ikke bare en box, Jyske Bank Boxen.

Hatten af for at Jyske Bank har modet til at kalde bygningen noget andet, end vi havde regnet med. Men hvorfor har de så ikke modet til at slette deres eget navn? Hvorfor skal vi tvinges til at sige “Jyske Bank”, hver gang vi taler med vennerne om den nyeste koncert med Lady Gaga eller Linkin Park?

I praksis kommer vi jo ikke til at sige det fulde navn alligevel, så hvorfor ikke have overskuddet til at nedtone afsender. De har jo faktisk lavet et genialt logo, hvor de i ordet Boxen bruger symboler fra Jyske Banks visuelle identitet. Det logo kunne sagtens stå alene og diskret minde passionerede sports- og kulturforbrugere om, hvem der har en finger med i spillet.

Jyske Bank kommer til at få en masse omtale og kan tælle en masse spaltemillimeter, men det kommercielle er for tykt. Jeg tror ikke, det kommer til at give den ønskede sympati og goodwill, men nærmere metaltræthed.

Se indslag fra jyskebank.tv

Nå, nok om det (hvis du gerne vil høre flere holdninger, så tjek dette indslag på den lokale radiostation). En anden pointe er, at vi med dette sponsorat kommer et skridt tættere på et navnesponsorat af Det Kgl. Teater. Navnesponsorater af såkaldte venues har indtil nu været koncentreret om sportsfaciliteter, men denne bygning er mere kulturagtig. Og på den scene er vi altså stadig vant til at no-name brands som Forum Horsens, Gigantium og KB Hallen.

Men holdninger flytter sig.

Comments 5

  1. Det er på overfladen en god ide (vi var faktisk selv lige ved at stige på den).

    Men, der er en væsentlig mangel i ideen – når pressen skriver navnet Boxen eller det omtales Boxen i elektroniske medier.

    Kan du identificere problemstillingen, så er der en øl næste gang vi mødes.

    :-)

  2. Hej Frank

    Tak for din kommentar.

    Henviser du til, at man vil forveksle arenaen med Danske Spils bankospil af samme navn? Eller at Jyske Bank går glip af en masse direkte omtale?

    Jeg antager, at det er det sidste, for så kan jeg reflektere lidt mere over navnesponsoratet:-)

    Lad os prøve at indsnævre problemstillingen, så vi kan arbejde os hen imod den øl, du nævner.

    1. Hvad er målsætningerne?
    Hvis målet er at tælle spaltemillimeter og omtale, så skal det selvfølgelig hedde Jyske Bank Boxen. Men hvis målsætningerne går på goodwill i lokalområdet, mere loyale kunder og kundetilgang fra hele landet, så er det min påstand, at det batter mindre, hvad arenaen hedder, og mere hvad I vælger at bruge det til.

    2. Ville I omdøbe Silkeborg IF?
    Som jeg har skrevet tidligere (http://sponsormedvilje.dk/?p=337), så er navnesponsering en trend. Ikke mindst ansporet af, at sponsorudbyderne lugter blod (læs: større checks), hvis de sætter navnet til salg. Men skal man omdøbe, fordi man kan? Ville I omdøbe Silkeborg IF til Jyske Bank IF (det håber jeg ikke, I gør ved min gamle klub) eller FC Nordsjælland til FC Jyske Bank (det ville genere mig mindre)? Jeg synes tit, at navnesponsoraterne devaluerer produktet; med det paradoksale resultat, at sponsor får en masse omtale, men har smadret den ‘intellectual property’ som man læner sig op ad.

    3. Hvad lærte vi af SAS Ligaen?
    Det jeg bl.a. synes vi har lært af SAS-ligaen er, at navnesponsorater med tiden bliver et egennavn uden afsender. De sidste par år har vi i Danmark gået rundt og sagt SAS Ligaen uden at tænke over, at SAS skal have kredit for sponsoratet (bl.a. fordi SAS ikke har mindet os om det). Så hvis man skaber et egennavn, hvorfor så ikke tage et mundret navn, som ovenikøbet har en chance for at leve videre efter sponsoratets udløb.

    Giver du en øl?

  3. Jeg er nødt til at bringe et citat fra dagens JP i en reportage fra weekendens store håndboldbegivenhed i Jyske Bank Boxen:

    “Jyske Bank Boxen – simpelt, gennemtænkt navn – er med sine 12.000 pladser ikke bare den største sportsarena i dette land. Den er også flot.”

    Den slags spydige kommentarer vil der komme mange af fra journalister og andet godtfolk, der er træt af at blive tvunget til at sige og skrive det, de opfatter som et ikke-mundret og top-kommercielt navn. Al omtale er ikke god omtale.

    PS: I samme avis promoveres Århus Håndbolds næste hjemmekamp: “Tid og sted: kl. 15.50 i Arenaen”. Ikke NRGi Arena, bare Arenaen. Sådan er de barske realiteter for mange navnesponsorater.

Skriv et svar