Så blev Superligaen et brand

…det har den selvfølgelig været længe, men nu har den fået sit eget logo og sin egen animationsfilm med techno-beat.

Som jeg tidligere har skrevet om, så har Divisionsforeningen i et stykke tid arbejdet på et nyt sponsorkoncept for Superligaen med flere partnere i stedet for én navnesponsor. Ifølge Ekstra Bladet er der indgået aftaler med tre partnere som lægger op mod 5 mio. kr. hver: Arbejdernes Landsbank, PriceWaterhouseCoopers og en tredje partner, som ikke ønsker at blive offentliggjort endnu. Det er åbenbart meget moderne med hemmelige sponsorer i øjeblikket (Bjarne Riis har også en hemmelig sponsor, som offentliggøres efter Tour de France).

Og på superliga.dk kan man da også se de to offentliggjorte partnere (samt førnævnte branding-film med ligaens nye logo). Efter sigende er det DBU Sponsorship, der står for salget af sponsorater til Superligaen, men der er intet at finde på deres hjemmeside om det nye koncept. Man skal således ind på PriceWaterhouseCoopers hjemmeside for at se, hvad de egentlig får for pengene:

• to-årig aftale med mulighed for forlængelse
• visning af logo i den officielle Superliga-film, som sendes mange gange i forbindelse med samtlige 198 kampe i sæsonen på TV2 Sport, TV3+ og Canal 9. Desuden visning af filmen i ca. 150 magasin-programmer på tv
• visning af Superliga-film på alle stadions (storskærme)
• bande med logo på alle stadion’er placeret ved siden af målet
• omfattende pakke med billetter til samtlige superligakampe

Det er nok meget typisk for en revisionsvirksomhed, at de lægger alle kortene på bordet – i modsætning til DBU, som holder dem tæt til kroppen. Men rart for os andre, at PWC er åbne, så vi kan se, at DBU som sædvanlig sælger deres sponsorater på massiv eksponering og en spandfuld billetter. Det skal de selvfølgelig også gøre til en vis grad; intet eksponeres som dansk topfodbold.

Men det, jeg synes er interessant, er det der IKKE står i PWC’s liste: Hvilke immaterielle rettigheder får de? Må de bruge billedmateriale til egne annoncer? Må de lave konkurrencer, hvor de bruger liga- og klubnavne? Må de låne spillere/trænere til medarbejder-events og promotions? Må de lave egne Superliga microsites (som fx MasterCard har gjort med Champions Leauge)? Må de…? Må de…? Kort sagt, hvor godt har Divisionsforeningen og DBU hegnet deres nye brand ind, og hvor mange rettigheder giver et Superliga-sponsorat ind i de enkelte klubbers intellectual properties? Eksponering er jo fint nok, men hvis ikke hovedponsorerne har en masse sjove muligheder for at aktivere sponsoratet, så kommer det aldrig op at ringe.

Skriv et svar