Oliepenge til gode formål

Jeg faldt lige over Statoils sponsorportefølje. Det er ikke for børn; eller det vil sige, det ER faktisk meget for børn. Lad os sætte scenen med et citat fra hjemmesiden:

“Statoil is one of Norway’s largest sponsors of areas like sports, culture, education, environmental protection and humanitarian assistance.”

Sådan! Så er vi i gang. Jeg har tidligere skrevet om et andet olieselskab, som nærmest er bandlyst som sponsor, men det er åbenbart ikke et problem, som Statoil har.

Statoils tema er Backing the Heroes of Tomorrow, og det ser ret ambitiøst ud. Argumentet er, at “the success of Statoil is down to individuals with the ability and desire to think outside the box. (…) Individuals with the skills and determination to achieve remarkable results.”

Billedet herunder er fra en film om de unge talenter inden for sport og kultur. Klik på billedet for at hoppe over på Statoils hjemmeside og se den og andre film.

Det giver rigtig god mening at støtte de unge talenter. For det første er det meget sympatisk at støtte personer, der ikke har fået deres gennembrud endnu. For det andet, så er det også her, der er størst potentiale for et virkeligt stærkt sponsorat, hvor man har hjulpet en partner frem til succes. Det er noget mere troværdigt end fx at kaste sig over Caroline Wozniacki nu, hvor hun er nummer 1 i verden.

Det leder tankerne hen på Royal Beers kampagne “Tak Rock”. Deres indsats er noget mere fokuseret (på at give noget tilbage til rockmusikken), og på den måde matcher ambitionerne nok meget godt budgettet.

En koncern af Statoils størrelse derimod vil have meget svært ved at lave en så fokuseret indsats. Det er forventet, at store koncerner er aktive sponsorer, så det kan hurtigt komme til at se lidt rodet ud. Derfor er det genialt at forsøge at binde det sammen under et tema, som Statoil gør. Så kan det godt være temaet kun passer på 75 % af koncernens sponsorater, men det gør det meget nemmere at kommunikere.

Skriv et svar