Ogilvy rules!

As a private person, I have a passion for landscape, and I have never seen one improved by a billboard. (..) When I retire from Madison Avenue, I am going to start a secret society of masked vigilantes who will travel around the world on silent motor bicycles, chopping down posters at the dark of the moon. How many juries will convict us when we are caught in these acts of beneficent citizenship?

– David Ogilvy, grundlægger af reklamebureauet Ogilvy & Mathers
i Confessions of an Advertising Man, 1963

Hvor er det et fantastisk citat, og det holder stadig vand her små 50 år senere. Forestil jer samme udtalelse på dansk med Don Ø el. lign. som afsender og med “fodbold” i stedet for “landscape”. Det ville være befriende at høre, og det ville give genlyd i sponsorbranchen.

David Ogilvy var i 60’erne med til at booste det amerikanske reklamemarked, men han kunne samtidig godt se, at 10 meter høje billboards og reklamer über alles havde negative konsekvenser. Hvorfor er der ikke nogen, der har sagt fra i den danske sportsverden? Hvorfor kan ingen se de negative konsekvenser af at oversælge sponsorvaren?

Hvis vi går tilbage til USA og den amerikanske sportsverden, så må der være nogen, der har sagt fra på et tidspunkt; for amerikansk sport er nok noget af det mindst logo-eksponerede, du kan finde.

Her er billeder af spillere fra MLB, NFL og NBA, og det samme gør sig gældende på de respektive sportsarenaer: Meget få logoer. Sæt 10 personer til at se en NFL-kampe og bed dem nævne en sponsor bagefter; 9 ud af 10 vil sige Motorola (logo på alle træneres headset). Sæt 10 personer til at se en SAS-liga kamp, og billedet vil være meget broget, og alt for få vil svare det åbenlyse… SAS!

Det er værdien af få logoer i USA, og Motorola-aftalen indbringer sikkert lige så meget som 100 sponsorer i SAS-ligaen. I øjeblikket flirter amerikanerne åbenbart med tanken om at åbne op for logoer på trøjerne, men selvom de skulle de gøre det, så er jeg sikker på, at de vil gøre det mere elegant end i Danmark/Europa. Måske med en liga-aftale a la Motorola, hvor det er samme sponsor på alle hold. Det ville brænde igennem, og så har logoer på en trøje pludselig stor værdi.

Skriv et svar