Hvordan bliver man sponsorchef?

Om kort tid modtager jeg en stak hovedopgaver fra Erhvervsakademiet i Randers, som jeg skal være censor for. De studerende er serviceøkonomer med speciale i Sport & Event, og mange af dem skriver om sponsering. Sidste år var det alt fra FC Midtjyllands sponsorpotentiale og Grøn Koncert, til lanceringen af et nyt spillested i Randers midtby. Spændende og inspirerende læsning, og jeg glæder mig til at se, hvad de studerende har fundet på i år.

Jeg så en reklame for uddannelsen forleden med ordene:

“Drømmer du om at blive

• Marketingkoordinator • Wellness manager • Eventkoordinator • Receptionistchef • Restaurantchef • Hotelmanager • Aktivitetschef • Projektleder • Sponsorchef • Selvstændig • Konsulent …

– så læs til serviceøkonom!”

Det var selvfølgelig især ordet Sponsorchef, der sprang i øjnene. Jeg gætter på, at det er sponsorudbydere, der er tale om, altså sponsorchef i en håndboldklub, kulturinstitution e.l. Det er fantastisk, at man professionaliserer udbyderne med relevante uddannelser, og de studerende vil helt klart have en fordel i deres jobsøgning (udover uddannelsen i Randers kan nævnes professionsbachelor i sportsmanagement, som kan læses i både Aalborg og København).

Det er straks værre (og sværere), hvis man vil være sponsorchef i en virksomhed. For hvordan bliver man egentlig det?

Ingen jobopslag
Jeg har aldrig set et jobsopslag på en sponsorchef i erhvervslivet. En af forklaringerne er nok, at kun meget få danske virksomheder har rendyrkede sponsorchefer. I de fleste virksomheder ligger ansvaret hos marketingchefen eller måske den adm. direktør. Og det er jo egentlig meget fint, at der ikke er så mange deciderede sponsorchefer i virksomheder, jf. den kritik af silotænkning, som vi kommer med i Luk Logoland. Men lad mig omformulere spørgsmålet så: Hvordan får man nøglen til en virksomheds sponsorportefølje?

Er der fx en bestemt uddannelse, som er en golden ticket til sponsoransvaret? Lidt research på LinkedIn viser, at de personer der sidder med sponsoransvaret rundt omkring kommer fra købmandsskoler, reklameskolen, Journalisthøjskolen, universitetet mv. Så nej, der er ikke en bestemt uddannelse, der baner vejen. Men hvordan gør man det så?

Her er tre bud på vejen til sponsoransvaret:

1. Hårdt arbejde fra bunden
Hvis vi igen kigger til LinkedIn, så er der ingen tvivl om, at det betaler sig at levere en lang, loyal indsats i en virksomhed. På et eller andet tidspunkt bliver topjobbet ledigt, og du har kørt sig selv i stilling som den oplagte afløser. Det er nok den sikreste, men også hårdeste vej til succes.

2. Netværk
En anden grund til, at jeg ikke har set jobsoplag for sponsorchefer er, at man ikke tør tage én fra gaden til sponsorarbejdet. Sponsoraterne er indgået med hjertet, og man vil sikre sig, at personen, der skal videreføre arven, har hjertet på rette sted. Derfor vil man i ledelsen kigge nøje i netværket for at finde en, der tænker ligesom dem.

3. Personligt brand
Dette er smutvejen til jobbet. Hvis du har markeret dig sportsligt, kulturelt eller lignende og blevet et kendt navn i branchen, så åbner det mange døre. Jeg kan i hvert fald nævne en god håndfuld tidligere danske sportsstjerner, som har sprunget køen over. Det er der ikke noget forkert i. Branding virker.

Jeg tror, konklusionen er, at chefposterne bliver besat ligeså tilfældigt, som sponsoraterne tit bliver indgået. Det skal man bare erkende, og så kaste sig ind i kampen.

Skriv et svar