Hvad skal en sponsor med et “supernetværk”?

bakken-bears-agf-håndboldAGF, SK Aarhus, Bakken Bears og Aarhus Håndbold har etableret et nyt forretningsnetværk, som får navnet Sport Aarhus Netværk. Det er en overbygning på klubbernes eksisterende netværk, som nu i alt rummer 400 medlemmer.

Formålet er at skabe ekstra værdi for klubbernes sponsorer, og hurra for det. Men spørgsmålet er hvor meget værdi dette ”supernetværk” tilfører. Er styrken i et netværk ikke netop, at man er en overskuelig flok mennesker, som kan tale i fortrolighed med hinanden? Hvor stort kan et netværk blive, før det forvandles til en upersonlig marketing-database?

Det handler om salg
Det er meget sigende, at det er salgsdirektøren i AGF, der er afsender på pressemeddelelsen, for det handler selvfølgelig i høj grad om at sælge flere sponsorater. Lidt ny ammunition til klubbernes sponsorsælgere, som hver dag kæmper for at lukke aftaler med østjyske virksomheder.

400 virksomheder lyder på papiret som et attraktivt netværk, men der er jo i forvejen masser af fora og konferencer, hvor man kan komme i berøring med flere hundrede mennesker (og også få et bedre match med sin målgruppe). Jeg kender da også flere forretningsfolk, som foretrækker de personlige og uformelle rammer i SK Aarhus frem for loungen i AGF, hvor virksomheder sender nye medarbejdere af sted hver gang.

Jeg ville ønske, AGF gjorde noget mere innovativt og fx gik sammen med ARoS og Aarhus Teater for at føje nye dimensioner til de tre respektive erhvervsklubber. Hvorfor kan kultur og elitesport ikke lege sammen? De deler jo i høj grad det samme publikum.

Skriv et svar