Hvad sagde de i Chicago?

Hvert år samler IEG, det amerikanske sponsorbureau, over 1.200 branchefolk til verdens største sponsorkonference.

MEC Access har forsøgt at samle de 10 vigtigste tendenser. Jeg vil gerne fremhæve tre af dem:

  1. Vi går fra at tænke i målgrupper til at tænke i mennesker. Vi skal træde ind i deres miljø, deres liv, passion etc.
  2. Der tales om aktive forbrugere – ingen er passive. Med andre ord SKAL sponsorater aktiveres og derfor kommer vi til at se, at investeringen i aktivering bliver 2-3 gange større end beløbet til selve sponsoratet.
  3. Stop brandvandalisme – gør det mere simpelt og drop al logomudderet. Tænk kreativt og nyt og inddrag målgruppen.

På den ene side er det dejligt at se, at der bliver fokuseret på målgruppens passioner, vigtigheden af aktivering og “logomudder” (det er jo vand på min mølle), men på den anden side er det deprimerende, at det stadig skal være “tendenser”. Hvis man går fem år tilbage blev der også talt om at sætte sig ind i målgruppen, aktivere sponsoratet og tænke kreativt.

Vi må nok se i øjnene, at sponsering er et felt, som kræver konstante påmindelser om, at sponsorater skal håndteres anderledes end andre marketingtiltag. Det er simpelthen et vilkår i branchen, at det vil have et element af velgørenhed og hjerte, og et element af manglende vilje til at aktivere sponsoratet. Så der vil altid være et marked for at stille sig op på en talerstol og sige: “Aktivér!”. Det kan altid gøres bedre.

Se, hvad IEG selv har skrevet om konferencens mange indlæg.

Skriv et svar