En skideballe til de høje håndboldherrer

Jeg har lyst til at lægge mig ud med IHF og DHF, for det der sker ved håndbold-VM i Sverige i øjeblikket er simpelthen ikke i orden.

1. DHF kan ikke sælge vand i Sahara
DHF har et klasseprodukt i herrelandsholdet og alligevel render drengene rundt med det tyske slikbrand Katjes på trøjen. Distributøren af Katjes, Valora Trade, måtte træde til og redde DHF fra “en bar mave” i sidste øjeblik.

Hvad skal vi gætte på, at DHF har fået for det…1 million? Det er måske endda højt sat, eftersom sponsoratet kun gælder for slutrunden, men de burde have fået fem gange så meget.

Jeg er bange for, at DHF hverken har timingen eller evnerne i orden. Jeg læste, at Morten Stig Christensen forsvarede sig imod kritik om at have været for sløv ved at sige, at de havde været i gang i flere måneder. Det er altså ikke nok, hvis du har ambitioner om at lande en tre-årig aftale i millionklassen. Men selv om de så først kommer op i gear 3-4 måneder før aftalens udløb, så bør de kunne gøre det bedre end at lukke en aftale (med en eksisterende sponsor) 48 timer før kampstart.

2. IHF kan sælge sand i Sahara
Omvendt må vi sige, at IHF kan sælge logo-eksponering. Big time! Gulvbander, rullebander, hjørnebander og bag-mål-bander. 15 logoer kan du tælle i tv-billedet, når Danmark er i angreb eller forsvar (hvis vi tæller TV2-logoet i hjørnet med).

Hvor mange logoer skal der proppes ind, før annoncørerne begynder at ryste på hovedet? Jeg tror, vi må være tæt på grænsen. Marketingcheferne kan tælle en masse tv-tid (“mit logo var eksponeret i 30 minutter over for 900.000 danskere”), men de må have en dårlig smag i munden, når de skal gå til direktøren og påstå, at eksponeringen er flere hundrede tusinde kroner værd og meget bedre givet ud end en tv-reklame.

Jeg har ikke orket at tælle annoncørerne sammen, men lad os sige, at der er 25 annoncører til en kamp, som alle skal op til direktøren på mandag og påstå, at de har fået værdi for 200.000 kr. i dagens kamp mod Kroatien. Så har kampen genereret værdi for 5 mio. kr. Hvis der er 35 annoncører er værdien så 7 mio.?

Som så mange andre tænker IHF kun på salg og ikke på at skabe værdi. Hvornår kommer ramaskriget? Jeg gad i hvert fald godt se nogle kendskabsmålinger på de logoer.

Comments 1

Skriv et svar