En hån mod VIP-begrebet

Nogle af mine studerende på Aarhus Universitet har skrevet opgave om sponsering i Bakken Bears.

De havde bl.a. været i felten for at undersøge forholdene til en hjemmekamp. De tog et billede derude, som jeg synes kræver en kommentar. Billedet er af VIP-området til en basketballkamp.

Blandingen af VIP-begrebet og et rullebord med sparsomt udvalg gør billedet morsomt, og det illustrerer meget godt en af de udfordringer som en dansk basketball-klub står med: Vores amerikanske kolleger har VIP, cheerleaders og courtside seats, så det skal vi vel også have…(?)

Til det vil jeg (og mange sponsorer) sige: Hvis I ikke kan gøre det ordentligt, så lad være. Hvis jeres VIP-område består af plastikstole betjent af ikke-uniformerede piger fra et rullebord med plastik-fadøl; og hvis jeres cheerleaders (qua vores manglende tradition for det fag i Danmark) ikke leverer varen – then don’t do it.

Jeg vil anbefale, at Bakken Bears og co. ryster posen og finder en mere dansk måde at gøre tingene på. Måske skal vi ikke have cheerleaders i halvlegen, men dansende pølsemænd der forærer hotdogs til publikum. Måske skal vi ikke kalde det VIP, men Jantelovens Frirum. Hvad ved jeg. Lidt selvironi og danskhed vil i hvert fald pynte, frem for at prøve at copy/paste NBA ind i en dansk håndboldhal.

Comments 1

  1. Skræmmende, men godt indlæg og kommentar til et område der mangler fokus og ikke så underligt også sponsorer.

    Indsatsen behøver ikke være særlig stor for et langt bedre resultat. Men det handler jo i bund og grund om at tage en beslutning/lægge en strategi og kommunikere den ud både internt og eksternt – og huske at sige det igen og igen og igen. Strategien skal selvfølgelig stemme overens med ressourcer både økonomisk og personalemæssigt, men også indeholde en vision, så der er en løbende udvikling i strategien.

    God fredag. :-)

Skriv et svar