Djævlen fra Århus

En direktør i en større dansk sportsklub kaldte for nylig Tomas (medforfatter på Luk Logoland) og jeg sponsorverdenens svar på djævlen selv.

“Der hænger billeder af jer rundt omkring i de danske klubber for at advare imod jer. I er jo ude på at lukke al professionel sport i Danmark med jeres bog!”

Jeg synes nærmere, vi prøver at redde sportssponsering, frem for at smadre det, men fred være med det.

Han sagde det selvfølgelig med et glimt i øjet, men man kunne godt fornemme, at han synes vores meninger er farlige og ude af trit med virkeligheden. Hans sponsorer efterspørger logo-eksponering, så det får de. Og så er der ingen grund til at komme med kreative ideer til sponsorerne – og hvem skal i øvrigt føre de gode ideer ud i livet.

Og så er vi tilbage ved den meget relevante diskussion: Hvem skal forny sponsormarkedet; sponsorer eller udbydere? Direktørens holdninger ovenfor falder meget godt i tråd med det, jeg skrev i et tidligere indlæg: “Det bliver op til sponsorerne at tage kontrollen over deres sponsorater og stille krav. Det er deres penge, deres målsætninger, deres logo, deres spildte kræfter.”

Hvis ikke sponsorerne efterspørger kreative løsninger, så får de det tilsyneladende heller ikke.

Omvendt så har udbyderne alle muligheder for at overgå sponsorernes forventninger (for de er ikke forvænte med fede løsninger). Prøv at læg mærke til, hvem der gør sig umage med at skabe værdi for sponsorerne. Det er ikke sportens verden; de tror en bande er nok. Det er derimod organisationer som Muskelsvindfonden, Det Kgl. Teater og Kræftens Bekæmpelse. De er tvunget til at levere varen, så det gør de.

Skriv et svar