Den vietnamesiske solbrillesælger

vendendo-óculos-de-sol-20623080Jeg gav min søn solbriller på i dag og kom til at tænke på, hvor vi købte dem. I byen Da Nang i Vietnam af en ældre vietnamesisk kvinde som vandrede rundt med et stativ fyldt med solbriller.

Hun gav en lille lektion i salg, som alle derude der arbejder med salg af sponsorater kan tage ved lære af.

Vi havde ikke planlagt at skulle købe solbriller til børnene. De var blevet forkælet nok, så nu måtte det være slut. Vi afviste hendes tilbud og ville gerne sidde og spise vores is i fred. Men hun blev stående. Hendes sælgerinstinkt må have set en mulighed.

Og det er den simple læring her: Don’t take no for an answer, hvis du kan mærke at der er en chance for et salg.

For vi endte selvfølgelig med at købe solbriller den dag. Bl.a. fordi hun lykkedes med at få aktiveret influenterne i købsprocessen: børnene. Hun vidste, at hun aldrig ville møde os igen, så hvis hun skulle sælge noget til os, skulle det være i dag. Så hun fortsatte ufortrødent med at demonstrere solbriller. Jeg synes hun var p….irriterende, men man må også have respekt for en sælger der ikke giver op.

Hvad har det med sponsorsalg at gøre?
Du har som sponsorsælger en luksus, som vores vietnamesiske ven ikke havde: du har kontaktinformationer på dine leads. Du behøver ikke sælge i dag, men kan tænke langsigtet.

Som jeg tidligere har skrevet: Husk på, at den perfekte sponsor i dag kan være forpligtet af andre aftaler. Så hvis dine analyser eller dit instinkt fortæller dig, at der er potentiale, så skal du ikke strege virksomheden af listen, bare fordi de siger nej tak til dit oplæg.

Faktisk er der belæg for at sige, at du skal kunne klare op til fire afvisninger fra en potentiel kunde. Ifølge Marketing Wizdom sker kun 2% af B2B salg på første møde, mens 80% af ikke-rutine salg kræver mindst fem opfølgninger.

Den gode sponsorsælger bliver altså ved med at komme tilbage, selv efter adskillige lunkne afvisninger.

 

Skriv et svar