Danske Bank gifter sig med DBU

Så fik vi en ny hovedsponsor for landsholdet i fodbold efter afbud fra Arla Foods og DONG Energy.

Danske Bank er trådt til og er villig til at lægge 16 mio. kr. på bordet om året for at få sponsoratet for sig selv.

Det er ikke hver dag, vi ser en aftale af den kaliber. Faktisk er det et af de dyreste sponsorater i Danmark nogensinde (helt deroppe sammen med Team Saxo Bank Sungard og Kasi-Jespers udskejelser i Brøndby IF).

Hvordan skal Danske Bank så forrente 16 mio. kr. om året?

Punkt 1: Image
Danske Bank har brug for et image-boost, og de ved det! Finanskrise, Straarup, IT Factory og det irske eventyr trækker alt sammen Danske Bank ned i sølet. Det er svært at huske positive historier om banken i de sidste år (jo, der var vist noget med at de lavede et gult logo, fordi de var blevet kåret til en ”billig” bank – men det er jo ikke rigtigt positivt, det er bare discount).

Men nu kan der ikke undgå at komme positive historier om Danske Bank. Med landsholdet som omdrejningspunktet for kommunikation i fremtiden, kan Danske Bank flytte sig i folks bevidsthed og få nogle nye associationer og noget goodwill. Hårdt tiltrængt.

Punkt 2: Intern motivation
Det er ikke sjovt at være ansat i Danske Bank, hvis man skal tro de ansatte. Da banken kørte sin Bedre Bank kampagne for et par år siden, hvor de stod frem og indrømmede fejl og opfordrede til at sende klager og forslag ind, følte medarbejderne sig fremstillet som uduelige. Og de blev lagt ned af henvendelser fra 3.500 kunder.

Så der er brug for et samlingspunkt for medarbejderne og noget at være stolte over. Det kan et landsholdssponsorat i den grad levere.

Punkt 3: Kundepleje
Lur mig, om ikke Straarup og co. tager deres bedste erhvervskunder og samarbejdspartnere med til EM 2012 i Ukraine/Polen. Det kunne de selvfølgelig også have gjort uden sponsoratet, men det får altså lidt mere ”schwung”, når der står Danske Bank på logovæggen, og man har eksklusiv adgang til spillerne.

Og mon ikke også, man kan deltage i lodtrækningen om billetter til landsholdets hjemmekampe, hvis man går ind på Danske Banks hjemmeside og får et godt tilbud på et billån.

Et godt match mellem to konservative organisationer
Vi finder aldrig ud af, hvor mange penge, det er værd at være hovedsponsor for landsholdet i fodbold, men det kan ikke gå helt galt for Danske Bank. Koncernen er så stor, at selv en promilles forbedring i image og den interne motivation er mange penge værd.

Til gengæld er det ikke en aftale, som kommer til at hjælpe DBU med at slippe af med deres støvede og konservative image. På den måde er det et match-made-in-heaven, og de to parter kan sikkert hurtigt blive enige om at holde samarbejdet og den kommende aktivering inden for en snæver sti uden for meget spræl.

Jim Stjerne Hansen siger i DBU’s pressemeddelelse, at det er deres ambition ”at løfte dette partnerskab til et integreret samarbejde på et helt nyt niveau”. Til det kan jeg kun sige: show it, don’t tell it. Indtil da kan man vist godt tillade sig at være skeptisk.

Comments 3

  1. Det bliver godt nok spændende at se, hvordan Danske Bank har tænkt sig at anvende sponsoratet.

    Jeg kan være bekymret for at banken er “for langt” fra landsholdet rent imagemæssigt. Dermed kan det komme til at virke utroværdigt, hvis Danske Bank går ud med bred aktivering og sætter landsholdet i spidsen for deres kampagner. Landsholdet står i min optik for fadøl, folkelighed og fællesskab. Det stik modsatte af Danske Bank.

    Selvfølgelig er der et relevant link til landsholdet i bankens nye pay-off: Stå stærkere. Der er selvfølgelig også et link ift at slå på “Danmarks bedste” og høj kvalitet osv. Men det bliver en hårfin balance at skabe den rette aktivering som kan flytte bankens image i en mere folkelig retning – uden at det bliver utroværdigt.

    Jeg tror det kan lykkedes. Men det bliver ikke nemt!

    (Og så er jeg iøvrigt enig med dig i, at der er et fint imagematch mellem DBU (organisationen) og Danske Bank. Men folket kigger jo på landsholdet i langt højere grad end på organisationen.)

  2. Hej Tomas

    Du har ret i, at det er for snævert at kigge på DBU. Jeg glemte lidt landsholdets spillere, men jeg er ikke enig i, at de står for fadøl og folkelighed. Der er altså ikke meget Danish Dynamite over landsholdet mere. Bendtner og Agger kaster lidt farve over det, men ellers har du navne som Thomas Sørensen, William Kvist og Michael Krohn-Dehli, og på sidelinjen står Morten Olsen, Lars Behrendt og Jim Stjerne. Jeg tror ikke, de drikker voldsomt meget fadøl.

    Så jeg tror godt Danske Bank kan ramme den rette stil. De var jo egentlig ret funky før finanskrisen, da de gjorde det de var bedst til. Jeg husker reklamer med street fodbold, hip hop og rap med harpemusik.

    Hvis DONG og Arla kan slippe af sted med det, så kan Danske Bank vel også. Vi skal bare lige vænne os til tanken.

Skriv et svar