Content is king

Vi påstår i Luk Logoland, at “content is king” – indhold er konge. Men hvad betyder det?

Det betyder, at annoncører skriger på unikt indhold til deres kommunikation, som kan få målgruppen til at stoppe op. Og det indhold kommer ofte fra kulturens og sportens verden. Sporten og kulturen rummer så mange IP’er (intellectual properties), som kan styrke en annoncørs kommunikation, fx personligheder, film, klubber, forestillinger og corporate brands.

Måske har du bemærket Mikkel Hansen i fjernsynet for nylig reklamere for bl.a. Head & Shoulders og Oral B? Nærmest dagligt kan man falde over eksempler på, at sporten og kulturen leverer det centrale indhold til reklamer.

Bannerreklamer
Her er tre eksempler på bannere, der har købt rettigheder til unikt content. Peugeot bruger Tintin som blikfang for at lokke danskerne til åbent hus. Kampagnen er fra oktober 2011, da filmen havde premiere. MasterCard bruger Sherlock Holmes for at kommunikere deres MovieNight, hvor Mastercard-holdere får eksklusive særtilbud og fordele i biografen. Endelig bruger Samsung Nicklas Bendtner og Christian Eriksen for at promovere Samsung Mobil og en kommende Samsung Tribune.

Informationskampagne
Undervisningsministeriets kampagne “Godt du kom” trækker stort på IP’er fra kulturens verden.

Rasmus Bjerg står for humoren og Rasmus Seebach står for musikken – uden de to var der ingen kampagne.

P2 får ambassadører
P2 Klassisk har også trukket tre cirkusheste frem, som man ikke umiddelbart forbinder med klassisk musik, men som skal være med til at gøre det hipt at tænde for P2.

De kørte i december en kampagne med James Price, Tom Kristensen og Pernille Rosendahl, som hver især fortalte om deres forhold til klassisk musik. God alsidighed i ambassadører, må man sige. 

Er det sponsering?
Nej, de fleste af ovenstående vil jeg ikke kalde sponsering. Men det kunne det lige så godt have været. I de nævnte tilfælde drejer det sig sandsynligvis blot om at købe rettigheder til nogle billeder eller hyre nogle kendte mennesker.

Min pointe er: du behøver ikke være sponsor for at købe rettigheder til noget af det sjove indhold, som kan give dig succes i din kommunikation. Men hvis du sidder med et godt sponsorat, så skal du selvfølgelig huske at bruge det aktivt i din kommunikation.

Skriv et svar