BP bandlyst som sponsor

På ferie i Tyskland kunne jeg læse, at BP (deres katastrofale aktioner i den Mexicanske Golf kræver vist ikke nærmere introduktion) var blevet forvist som sponsor for en sommerfest afholdt af den tyske bundespræsident. Så ved man, at man er ved at ramme bunden af omdømmemåleren, når folk ikke vil have ens penge mere. Og jeg ser det tyske tilfælde som et udtryk for, at BP generelt er i unåde i sponsorverdenen p.t.

Men hvad gør man så lige, når ens image er til tælling, og man gerne vil gøre noget godt for at opveje det dårlige. Det kunne tyde på, at BP er nødt til at rydde op i Golfen og tage sin straf, før seriøse sponsorudbydere vil tage en dialog med dem. Man kan selvfølgelig altid indtykke helsides annoncer i dagbladene – de har ikke så fine fornemmelser – og få sin taletid den vej, men det batter ikke på samme måde.

Jeg kan ikke på stående fod komme på andre virksomheder, der på den måde er kommet i den sorte sponsorbog. Mit bedste bud var Cheminova, men jeg kan se, at de får lov til at sponsore både Schaufuss Balletten, Bovbjerg Fyr og Lemvig Byløb, så der er ingen unåde der. Og vi ved jo alle, at virksomheder som Coca-Cola, McDonalds og Toms, som stort set udelukkende producerer politisk ukorrekte produkter kan få lov at tegne markante sponsorater.

Det gav lidt ballade, da McDonalds købte et hovedsponsorat af Team Danmark for et par år siden (den case kan du læse i Luk Logoland), men nu har befolkningen vist vænnet sig til tanken.

Så konklusionen må være, at BP er et rigtigt ubehageligt sted rent imagemæssigt. Saxo Bank har godt nok været ude at sige, at BP-aktier er en god investering, men ændrer ikke på, at der kommer til at gå lang tid før vi ser BP i et nyt stort sponsorat.

At BP tilsyneladende er blandt olieindustriens 10 største politiske sponsorer er jo bare en sjov lille krølle på halen, og det viser at sponsoratet i Tyskland er en del af en større global lobbyisme.

Comments 1

Skriv et svar