Børsen i dag: Kultursponsering i vækst

Billede fra dagens Børsen

I forbindelse med at vores kursus Kultur & Kapital starter igen til marts, har jeg været med til at udvikle en dobbeltside i dagens Børsen. Så hvis I køber Børsen i dag, kan I læse hele tre artikler om kultursponsorater.

Highlights fra artiklerne: 

1. Hvis kulturlivet investerer de nødvendige ressourcer i udvikling og salg af sponsorater, så giver det bonus. Det er ARoS og Det Kgl. Teater gode eksempler på.

2. Den største konkurrent for en lille kulturinstitution i provinsen er ikke de store kulturspillere, men derimod sporten. Sporten har været meget bedre til at sælge sig selv, og de lokale fodbold- og håndboldklubber sidder nu tungt på markedet. Det er der, der skal stjæles markedsandele.

3. “Tidligere havde kultursponsoraterne mere karakter af støtte, men nu er det en del af markedsføringen, derfor skal sponsoraftalerne kunne være med til at styrke vores virksomhed.” Nels Petersen, kommunikationsdirektør i Nykredit.

4. “Vi går væk de gammeldags guld-, sølv- og bronze-sponsorater med et skilt på væggen og 100 fribilletter. I stedet skal vi i tæt dialog med de enkelte virksomheder og indgå partnerskaber, som munder ud i konkrete projekter, der er unikke.” Cille Grøndahl, relations- og sponsorudvikler, Statens Museum for Kunst.

Bureaubiz har også taget historien op og gengiver lidt af artiklerne.

Skriv et svar