Australien laver anti-sponsorat

Kampagne: Strong enough to say ‘enough’
(klik for større billede)

Skal det være forbudt for alkohol-brands at sponsere (eller reklamere i det hele taget)? Som det er for tobaksindustrien. Den dag kommer nok, men indtil da sker der interessante ting for at begrænse alkohol-sponsorater.

I Danmark er vi jo ikke bange for at lovgive, så vi har lavet regler, der skal sikre at børn og unge ikke udsættes for reklamebudskaber for alkohol.

I Australien er man gået en anden vej i kampen mod unges druk. Staten har lavet en pulje på $25 mio. og tilbudt alle sportsforbund en del af kagen, hvis de lover ikke at lade sig sponsere alkoholholdige drikkevarer – og i stedet promovere et Drink Responsibly budskab. Et anti-sponsorat.

En nytænkende måde at lave en sundhedskampagne på. Forbundene for fodbold, svømning, cykling og basketball er nogle af de organisationer, som har skrevet under på aftalen. Desværre er det ikke lykkes at få de helt store forbund med (Aussie Rules Football, rugby og cricket), som nok har skullet sluge en lidt for stor økonomisk kamel for at sige nej til øl-sponsoraterne.

Men stadigvæk: Hatten af for den australske stat for at vise os, at i stedet for at lave de sædvanlige tv-spots og outdoor-plakater, som skal tale de unge til fornuft, så kan man lave partnerskaber med målgruppens rollemodeller og få dem til at kommunikere sine budskaber – sandsynligvis med langt større effekt.

Bonus-info i samme boldgade: Kia Motors og Jacob’s Creek (vinproducent), to store sponsorer for Australian Open i tennis, sørgede i årets turnering for, at folk der havde fået lidt for meget (vin) at drikke, kunne blive kørt hjem i en Kia bil. En ret teknisk løsning, som involverede RFID tags. Læs selv op på det her.

Skriv et svar