Årets sponsorcitat

“When you buy any sponsorship, you are buying opportunity, not results.”

 
Sådan. Tak for i dag. Så kan det ikke siges bedre. På en sætning fastslår australske Kim Skildum-Reid, hvordan sponsering virker, og hvorfor så mange gør det forkert. Lav en plakat ud af den sætning og hæng den på væggen. Det bliver ikke skarpere og mere essentielt.

Så kan vi nørde videre i, hvordan du udnytter dine muligheder til at skabe de ønskede resultater (fx i Luk Logoland), men hvis vi bare kan lykkes med at få prentet læresætningen ovenfor ind på nethinden hos sponsorerne, så er vi kommet rigtigt langt.

Modsatrettede tendenser
For de old school marketingchefer, som stadig tænker sponsoratet som et medie og som et direkte køb af results, som Skildum-Reid kalder det, sker der nogle interessante ting i mediebilledet.

På den ene side står den tyske avis Die Tageszeitung, som eksperimenterer med at sløre sponsorlogoerne på sportsbillederne i deres avis for at fjerne støjen (læs mere). Den havde jeg ikke lige set komme, og det skal nok få nogle sponsorer op af stolen.

På den anden side står det engelske fodboldforbund FA, som eksperimenterer med Digital Replacement Advertising. Det skal gøre det muligt, at forskellige lande kan få vist forskellige bandereklamer i live-transmissioner. Ved hjælp af særlig optik i kameraet kan vi så få Netto-reklamer i Danmark, mens de ser Vodafone-bander i England (læs mere).

Nogle vil indskrænke Logoland, og nogle vil udvide det. Det går nok lige op så…

Comments 3

  1. Thank you very much for the kind words! You are absolutely correct – the fact that most sponsors think they are buying results, when in fact, they are buying opportunity, is the basis for most sponsorship failure.

    And isn’t it interesting how much of our industry is concerned about a newspaper altering reality and removing logos, while electronicaly inserting logos is hailed as the “next big thing”? In reality, neither affects a sponsor’s results in any significant way. It’s just cosmetic and it always will be.

  2. At hjertet tak – endelig at møde et andet menneske ( godt nok online ) som tænker det samme som jeg om sponsorarbejde. Har lidt bestilt bogen og glæder mig helt vildt til at læse den. Printes skal den linie og bøjes i neon …og ikke mindst sætter den ind i det sponsormateriale jeg laver fremover.99 % af de sponsorer jeg møder glemmer/ eller sætter ikke ressourcer af til at aktivere deres sponsorat, selvom jeg siger det hver eneste gang.
    Findes der et netværk for sponsornørder? og kan man komme til at høre dig live?
    Mange gode hilsner
    Sine

  3. Hej Sine

    Selv tak. Godt at høre, at du også er med til at flytte sponsering i en mere intelligent retning.

    Netværk for sponsornørder? Det er en mangelvare i Danmark. Alle sportsklubber har selvfølgelig deres egne sponsornetværk, visse sponsorbureauer laver netværk (som koster boksen), og der er nogle lukkede netværk hist og her. Men det store altfavnende, prisbillige netværk for danske sponsornørder, det mangler vi. Hvis du starter et netværk, så vil jeg gerne melde mig ind – og holde et oplæg, så du kan høre mig live:-)

    Jeg kommer også gerne og holder et oplæg, selvom du ikke starter et netværk.

Skriv et svar