Årets julegave-idé: En bid af Sydney Opera House

I sidste uge lancerede Sydney Opera House en storstilet kampagne, Own Our House, hvor de sætter bygningens største “sejl” og dens 125.000 fliser til salg.

Se intro til kampagnen her:

Den billigste flise koster A$100, og i alt håber man at indsamle A$15 mio. til renovering af den 40 år gamle bygning.

Virtuelt ejerskab på Sydney Opera House’s fliser.

Konceptet er virtuelt ejerskab. På websitet OwnOurHouse.com.au kan man købe sin flise og uploade et billede og en hilsen, der så vil pryde operahusets online version.

Kulturelle forskelle
Folk virker begejstrede hernede. Jeg har ikke kunnet finde en negativ artikel om kampagnen, men har til gengæld hørt ordet Genialt! mere end én gang.

Men jeg har svært ved at se en lignende kampagne tage fart i Danmark. Køb en virtuel mursten i Rundetårn?! Der er helt sikkert mindre opbakning til sådanne tiltag i et land som Danmark, hvor man betaler 50% i skat og forventer at staten vedligeholder alle nationalklenodierne.

Her minder Australien mere om USA i fundraisingkultur. Privatpersoner spiller en meget større rolle i fundraisingen – både i den lokale primary school og i øverste liga med Sydney Opera House og National Gallery of Victoria (NGV) som eksempler (ved hovedindgangen til NGV i Melbourne er væggene prydet med omkring 500 benefactors, og der er langt flere privatpersoner end virksomheder).

Tendensen er klar
Selvom vi har en anden tilgang til tingene i Danmark, så vil jeg mene, at kulturen fremstår mere kommerciel end i fx Australien. Kulturen Down Under trives med offentlige midler og private donationer, hvorimod kulturen i Danmark i langt højere grad leger med erhvervslivet og giver dem den eftertragtede eksponering.

Som jeg tidligere har været inde på, så ser jeg Jyske Bank Boxen som et skridt mod et navnesponsorat af mere finkulturelle institutioner som Det Kgl. Teater, ARoS og SMK. Nok ikke på denne side af 2030, men alle pile peger i en kommerciel retning.

Et land som Frankrig er også godt med. Musée d’Orsay har lagt væg til store bannerreklamer for fx Chanel, og Louvre overvejer at sælge retten til sit navn til bl.a. urproducenten Bregeut.

Skriv et svar