Aktivering i busskuret

Klik for stort billede

Aktivering er vigtigt. Ja tak, men hvordan gør vi det? Her er tre eksempler på outdoor aktivering, som jeg er stødt på i de seneste par måneder. 

Tuborg og århusiansk musik
Ikke mange kan være i tvivl om, at Tuborg fokuserer på musik i deres sponsorater med Grøn Koncert som flagskibet. I Århus  benytter de sig af fleksibiliteten i outdoor mediet til at kommunikere deres passion for den århusianske musik udelukkende i Århus. Alle uden for Østjylland er jo groft sagt ligeglade med Tuborgs små sponsorater i provinsen, så et tv-spot eller national printannonce ville være forkert og måske direkte skadeligt.  

De århusianske musikfans, derimod, vil føle et stærkere bånd til Tuborg, fordi øllen går ind og støtter lokale initiativer. Det bliver nærmest til en Århus-øl, og måske er det ikke tilfældigt, at vi ser denne plakat netop i Århus. Efter Ceres har rykket produktionen ud af Århus, er positionen som Byens Øl up for grabs. Tuborg har også presset Ceres ud af Musikhuset Århus som sponsor.  

Se mere på www.8000tuborgc.dk

Klik for stort billede

Telenor og Tour de France
Se, den her er sjov. Telenor aktiverer HTC’s sponsorat af Team HTC-Columbia ved at bruge et sjovt billede af Tour de Frances mest succesfulde sprinter Mark Cavendish, hvor han laver telefontegn og peger på HTC-logoet. Genialt. Og et skulderklap til HTC om, at de har valgt det rette sponsorat, når også deres forhandlere vil bruge det i deres kommunikation. HTC har sikkert medfinansieret indrykningen og leveret materialet – men alligevel. 

Hvorvidt sponsoratet flytter noget i HTC’s benhårde kamp mod iPhone, det er jo straks en anden sag. Der er jo selvfølgelig Apple-fanatikere, som ikke kan rykkes, men jeg ser to andre målgrupper, som vil være yderst påvirkelige: tvivlerne og cykelfans. 

Tvivlerne, som ikke har valgt leverandør af smartphone vil absolut kunne påvirkes. For det første på simpelt kendskab og top-of-mind mekanismer, men også på deres holdning til produktet. Især når cykelholdet er så succesfuldt som det er, så vil det smitte af på forbrugernes opfattelse af parametre som “kvalitet” og “coolness”. Den anden gruppe, der bliver ramt af dette sponsorat er cykelfans. Jo mere passioneret fan, jo mere goodwill og loyalitet mod det brand, som støtter sporten og giver så mange gode oplevelser i spurtafgørelserne. 

Klik for stort billede

OK og guldægget
Denne plakat mødte mig i Mårup på Samsø. Den falder lidt uden for kategori, for det er bare en plakat ved OK’s egne benzinanlæg. Men selvom OK bruger egne medier til deres outdoor aktivering, så kræver det stadig tid og penge at lave en så målrettet aktivering af deres sponsorater af lokalidrætten rundt om i Danmark. 

Sponsorkonceptet er simpelt (og står også nederst på plakaten): Du kan rekvirere et benzinkort hos OK og støtte en bestemt idrætsforening med 6 øre pr. liter benzin eller diesel, du tanker. Denne cocktail af sportssponsering og social ansvarlighed (som forbrugerne selv betaler) er ret unik for OK, men jeg tror vi kommer til at se flere af den slags sponsoraftaler i fremtiden. 

Lidt ligesom Tuborg ovenfor forsøger OK at blive den “lokale leverandør”. Mange på Samsø kender sikkert en med tilknytning til Nordborg Ungdoms- og IF, og de vil være tilbøjelige til at støtte den gode sag. 

I kan læse mere om det, OK kalder deres guldæg i Luk Logoland

———————– 

PS: Husk, at du kan tilmelde dig blog-opdateringer pr. e-mail i højre side.

Skriv et svar