7 gode sponsorvaner (for udbydere)

Måske kender du allerede Stephen R. Covey, manden bag bogen “The 7 Habits of Highly Effective People”? En dag stod det lysende klart for mig, at hans 7 vaner er oplagte læresætninger for sponsoransvarlige på begge sider af bordet. I dette indlæg sætter jeg fokus på sponsorudbyderne, men sponsorerne kan sikkert sagtens læse sig selv ind i teksten.

Så her kommer et crash course i Coveys vaner. Men læs selv bogen, for den gemmer på mange flere guldkorn, end jeg gennemgår her.

1.Vær proaktiv
Jeg synes især denne læresætning er relevant ift. salg. Som sponsorudbyder lærer man på den hårde måde, at sponsorater bliver solgt, ikke købt. Forstået på den måde, at telefonen ikke ringer med money-to-spend sponsorer i den anden ende. Du skal selv ud og banke på døre – mange døre.

Dette er vane nr. 1, fordi den er så basal. Hvis ikke du evner at komme ud over stepperne, men i stedet lader dig styre af omgivelserne, vaner og frygten for afslag, så behøver du ikke læse videre. Tag kontrollen.

2.Begynd med slutningen
Den her er også så simpel, at det næsten gør ondt, men alligevel svær. Du skal kende slutningen (læs slutmålet), inden du begynder, ellers kommer du aldrig i mål.

Covey drager bl.a. paraleller til huskonstruktioner og siger, at inden man så meget som sætter en spade i jorden på en byggegrund, så har man detaljerede tegninger af huset og styr på alle detaljer. Det er fuldstændigt utænkeligt bare at begynde at bygge nogle mure uden at vide, hvordan det færdige hus skal se ud. Alligevel er det ofte det vi gør på kontoret.

Derfor: Start med at tegne det ønskede billede af jeres sponsorsituation (økonomi, antal sponsorer, organisation osv.). Så har du altid et billede af dit slutmål og kan prioritere ud fra det.

3.Gør det første først
Den her starter med et svært spørgsmål “Hvilken enkelt ting kunne du gøre (som du ikke gør i dag), som hvis du gennemførte eller udførte den regelmæssigt, ville medføre en stor positiv fremgang i dit arbejde med sponsorer?

Pointen er, at vi egentlig godt ved, hvad vi burde gøre, men vi bliver begravet i drift. Vi har travlt, men vi er ikke effektive. Prioritér opgaverne, fjern tidsrøverne og fokusér på resultater.

4.Tænk win/win
Alt andet end et win/win samarbejde er et dårligt samarbejde. Så du skal skabe værdi for  sponsor, men samtidig huske at tænke på, hvad I selv skal have ud af samarbejdet. Hvis ikke du og sponsor kan blive enige om en aftale, som er god for begge parter, så lad være.

5.Søg først at forstå – derefter at blive forstået
Denne vane flugter godt med en gylden regel i sponsorbranchen: Sponsorudbyder skal tilbyde skræddersyede løsninger til hver sponsor. Først når du virkelig har forstået sponsors behov og udfordringer, er du klar til at udvikle løsningen.

6.Skab synergi
Enhver sponsorudbyder vil sige, at det er lettere at holde på eksisterende sponsorer end at skaffe nye. Men det kræver, at du får skabt et åbent og ligeværdigt samarbejde med sponsor, hvor I konstant udvikler sponsoratet. Det er svært at sætte på formel, for det handler om aspekter som tillid, kemi og respekt, men det er det gode sponsoransvarlige kan.

7.Slib saven
Bag dette mærkelige udtryk gemmer sig vigtigheden af udvikling. Hold fokus på at forny og udvikle dig selv og din organisation, fx ved at tage på konferencer eller følge relevante blogs:-).

Comments 1

Skriv et svar